www.svenska-cykelsallskapet.se - Svenska Cykelsällskapet
InformationInternetbutikNyheter&DebattCykelturismAktiviteterTrafik&Miljö
Senaste nytt
Debatt
Debatt

Debate / Debatte

                                                                                                                             

Ibland hettar det till ...

SCS-debatten förs främst i vår egen tidning. Vi och andra har yttrat oss i de mest skiftande ämnen (cykel har ju väldigt många samhällsvinklingar) och här följer ett mycket litet urval, huvudsakligen från 2000-talet.


Ännu snabbare snabbcykelstråk?
NCT 4/15 sid 3

Om konsten att resa lätt och flexibelt
NCT 4/15 sid 12–13

PostNord  ett historielöst företag?
NCT 3/15 sid 8

Om att cykla i tunnel
NCT 2/15 sid 19

Är motion nyttigt?
NCT 1/15 sid 6

Vattenfall satsar åter på el?
NCT 1/15 sid 11

Cykelmiljarden runt Vättern
NCT 3+4/14 sid 11

Stockholms nya cykelvägvisning får kritik
NCT 3+4/14 sid 7

Cykelmiljarden runt Vättern
NCT 1/14 sid 12–13

SCS nya Trafik & Miljöprogram
NCT 4/12 sid 10–11

Stockholms nya cykelplan 2030 för ensidig
NCT 2/12 sid 10–11

Cykelfrämjandet och Norstedts
inkompetenta kartproducenter
Obegripligt information i ny kartserie. NCT 2/12 sid 12–13

Krishantering – snart finns inga reparatörer kvar
NCT 1/12 sid 4–5

Separat gc-väg runt Vättern?
NCT 1/12 sid 7

Pest i Test...
NCT 1/12 sid 31

Cykeln  slumstädernas räddning?
NCT 2/11 sid 16–17

Skrota cykeln med finess
NCT 2/11 sid 31


SCS kritiserar processen och skyltningen
Parkleden i Stockholm invigdes äntligen – men SCS är inte nöjd. NCT 4/10 sid 24–26.

Mångsidiga Gabriella – författare och språkgeni
Gabriella Ekström är något så ovanligt som en svensk cykelromanförfattare.
NCT 4/10 sid 12–13.

Det gäller att handla nu
SCS:s ordförande Björn Rombach vill att SCS verkar för vettiga cykelparkeringar och ekonomisk cykelstimulans samt att varje medlem värvar en ny fram till sommaren 2011. NCT 4/10 sid 5.

SCS:s cykelleder allt bättre
SCS:s cykelleder kräver ständig underhåll och även bättre vägval uppstår då och då. NCT 3/10 sid 22–23.

Banvallsleden - perfekt för hela familjen
Annica, Ove och barnen Oscar, 10, och Frida, 8, cyklade fyra dagar på den södra delen av Banvallsleden. NCT 3/10 sid 8.

Politisk debatt i Bullkyrkan
Svenskt Friluftsliv (SF) höll årsmöte i Gamla Stan. Partierna debatterade och var rörande eniga om att friluftslivet är något positivt som samhället behöver stödja.
NCT 2/10 sid 28.

Fortsatt bildominans inom Storstockholm
SCS har lämnat sitt remissvar på "Förslag till länsplan för regional transportinfrastruktur i Stockholms län 2010-2021". Det planeras för ökad biltrafik och för att miljömålen inte skall uppnås. NCT 2/10 sid 11.

Friluftsliv för fångar
I Norge, där man ofta ligger steget före Sverige i allt friskvårdstänkande, har man lanserat en ny idé med "friluftsliv för fångar". NCT 1/10 sid 30.

Nya regler vid cykelöverfarter?
Göran Westman och Bengt Wiktorsson från Försvarets Motorklubb anser att Transportstyrelsens förslag om väjningsplikt för bilister vid cykelöverfarter inte skall förverkligas. NCT håller med. NCT 1/10 sid 15.

Dopingfrågan äntligen löst
Trodde ni det? Rubriken kunde annars vara hämtat från den internationella dopingkommissionen WADAs årsrapport. NCT 4/09 sid 31.

Friluftslivet behöver ett LYFT
Det är häpnadsväckande hur lite resurser som satsas på friskvård och hälsa i vårt jäktade samhälle. NCT 3/09 sid 22.

Grönare asfaltyta i framtiden?
Det gröna är numera den kommersiella färgsättningen framför andra och den missbrukas å det grövsta. NCT 3/09 sid 4.

Vad göra åt krisen i ekonomin och miljön?
Politikerna verkar inte klara av att arbeta med miljöproblemen. Idrotten vill inte prata om energiförbrukning över huvudtaget. Vad göra? NCT 1/09 sid 4-5.

Går det att cykla på Sandön?
Sommaren 2008 besökte SCS:s "Cykeläventyr Norden" Gotska Sandön. Men är det möjligt att cykla på ön, som är en av Sveriges mest isolerade platser.
NCT 3-4/08 sid 32–35.

En betydande "motkraft"?
Enligt trafiksäkerhetskonsulten Magnus Andersson beror misslyckandet att nå Nollvisionens målsättningar delvis på betydande "motkrafter". En av dessa är SCS med sitt hjälmlagsmotstånd. NCT 3-4/08 sid 3.

Växterna vid vägkanten
Vägkanten är landets artrikaste blomsterträdgård. NCT 2/08 sid 16–18.

Den inbillade miljövännen
Att cykla är miljövänligt – men att cykla med billiga cyklar importerade från andra sidan jordklotet är inte lika miljövänligt. NCT 2/08 sid 10–11.

Om beroendeframkallande livsstilar
NCT:s ledarskribent tillika SCS-ordförande Björn jämför konsumenten med heroinisten och tror inte att miljöproblemen går att lösa genom konsumentinformation. NCT 1/08 sid 4–5.

Hastighet och risker
Blir du som cyklist eller fotgångare påkörd av en bilist, dör 10 procent redan vid hastigheten 30 km/tim och hela 80 % vid hastigheten 50 km/tim. NCT 1/08 sid 23.

Ordföranden om samhällsstödet
SCS-ordf Björn tycker att stödet från samhällets sida till de som jobbar flitigt kunde vara bättre. NCT 4/07 sid 5.

Fina vägar fordrar vackra vägnamn
NCT har inventerat landets splittrade flora av vägnamn – allt från Sagavägen till Nissastigen. NCT 4/07 sid 20–22.

Dopingfrågan ännu en gång
Här frågar vi oss varför hon erkänner - Marion Jones. Och vad tusan sysslar egentligen WADA med? NCT 4/07 sid 27.

Snyggt jobbat, Vägverket
Trafiksäkerheten i våra tätorter har på senare år ökat väsentligt för cyklister. Nu vill även Vägverket dra sitt strå till stacken. NCT 3/07 sid 3.

Cykling och jämställdhet
Cyklandet har i modern tid varit en demokratisk sysselsättning. Men visst finns det ett och annat frågetecken. NCT 3/07 sid 5–6.

Dop(n)ingscirkusen rullar vidare...
SCS har bevakat dopingläget i åtskilliga artiklar. Här ifrågasätts både aktiva, förbund och myndigheter. NCT 3/07 sid 22–23.

Miljödebatt på ledarsidan
Vad innehåller egentligen begreppet förnyelsebart? NCT 1/07 sid 4–5.

Hjälm ökar trafikfaran?
Enligt senaste forskning so visar bilister mindre hänsyn för de som cyklar med hjälm än de som cyklar utan. NCT 4/06 sid 3.

Hjälmlagen fäller regeringen?
SCS tycker att ökat hjälmanvändande är OK om kampanjen förs på rimligt sätt – lag vill vi inte ha. NCT 2/06 sid 3.

Kommunförbundet – underlig rapport
Kommunförbundets cykelplanläggare har vi aldrig fått något grepp på och vi vet inte om kommunerna har fått det heller. Senaste utredning gjord av "Gröna Bilister" är mer än konstig. NCT 1/06 sid 6.

Utopia – ett framtids säkert trafiksamhälle?
För 15 år sedan skissade SCS på detta förslag. Nu plötsligt 2005 ville Stockholm förverkliga det. Hur kan detta hänga samman? NCT 1/05 sid 7.

En riktig rötmånadshistoria – var SCS verkligen inblandade?
Rånarjakten på Södertörn efter Tony Olsson och grabbarna fick stor publicitet i media sommaren -04. En del hävdade att SCS hade ett finger med i spelet. NCT 3/04 sid 30.

Cykelfrämjandet ger sig in i leddebatten
Kors i taket – Cykelfrämjandet gör ett försök att svara på kritiken nedan.
NCT 1/04 sid 27.

Usel "ledinformation" från Cykelfrämjandet
Cykelfrämjandet har aldrig varit en källa för pålitliga fakta. Här är det mestadels vinklad propaganda som gäller. NCT 3/03 sid 14–15.